مواد لازم برای خورشت فسنجان

مغز گردو ی آسیاب شده 500 گرم
گوشت مرغ تکه شده به تعداد افراد
رب انار 1 پیمانه معادل 300 گرم
شکر 3 تا 4 قاشق غذا خوری
آب لیمو 3 ق غ
فلفل1 قاشق مربا خوری
نمک 1 قاشق مربا خوری
رب گوجه فرنگی 1 الی 2 ق غ سر صاف
پیاز رنده شده1عدد متوسط

طرز تهیه مرحله به مرحله خورشت فسنجان

 ابتدا مغز گردوی آسیاب شده را به همراه پیاز رنده شده و 3 پیمانه آب داخل قابلمه میریزیم و روی حرارت بالای گاز قرار میدهیم تا به جوش بیاید.

وقتی 5 دقیقه جوشید رب گوجه فرنگی را اضافه میکنیم و در قابلمه را میبندیم و اجازه میدهیم گردوها 20 دقیقه دیگر با اضافه شدن رب بجوشند.در این فاصله داخل یک ماهیتابه مقداری روغن میریزیم و با حرارت ملایم مرغ ها را سرخ میکنیم .برای اینکه بوی زهم مرغ گرفته شود کمی زرد چوبه روی آن می پاشیم .


بعد از سرخ شدن مرغ ها را کنار میگذاریم . به سراغ گردوهای در حال پخت میرویم و آن را هم میزنیم و بعد از 20دقیقه رب انار را به همراه نمک ، فلفل ، آبلیمو و همین طور شکر اضافه میکنیم و هم میزنیم تا همه مواد مخلوط شوند.


نیم ساعت دیگر هم زمان میدهیم تا موادی که به خورشت اضافه شد با بقیه مواد به آرامی بجوشد. بعد از این مراحل مرغ ها را داخل خورشت اضافه میکنیم و چاشنی غذا را تست میکنیم که اگر به چیزی احتیاج داشت اضافه میکنیم و منتظر میشویم تا خورشت جا بیفتتد.

نکات مهم برای خوشمزه و خوشرنگ شدن خورشت فسنجان :

برای اینکه گردو خوب روغن از خودش پس بدهد باید آن را خوب با آسیاب خرد کنید و یا با چرخ گوشت چرخ کنید.
گردو را زیاد تفت ندهید چون تلخ می شود. همچنین نباید خام  هم داخل خورشت ریخت چون طعم و بو بدی به خورشت میدهد.
برای به روغن افتادن خورشت بعد از تفت دادن گردو ، سریعا به آن آب سرد یا چند تکه یخ اضافه کنید.
اگر خورشت فسنجان ترش دوست دارید؛ باید باز هم برای طعم بهتر و خوش رنگ تر شدن خورشت ،حدود یک قاشق غذا خوری سر خالی شکر به آن اضافه کنید. 
اگر بخواهید فسنجان را با گوشت قرمز تهیه کنید بهتر است برای قشنگ تر شدن خوشت ،گوشت را به صورت قلقلی داخل خورشت بریزید.
برای لعاب دار شدن خورشت میتوانید در نیم ساعت آخر با توجه به مقدار خورشت ، یک عدد سیب درختی را با رنده ریز داخل آن رنده کنید تا غلیظ تر شود.
برای خوش طعم شدن و لذیذتر شدن خورشت میتوان به نسبت مقدار مغز گردو ، یک سوم مغز پسته ی آسیاب شده به آن اضافه کنید.
رب انار را با گردو تفت دهید تا خوش رنگ تر شود.
بهتر است زعفران را جایگزین زردچوبه کنید تا علاوه بر رنگ آن، عطر مطبوعی را به خورشت بدهد.
اگر دوست داشته باشید مزه خورشتان ملس شود از رب انار ملس به همراه شکر و یا شیره خرما استفاده نمایید. در غیر اینصورت از رب انار ترش و قیسی استفاده کنید . 
برای یکنواخت شدن خورشت،بهتر است پیاز را با رنده ریز رنده کنید.
 استفاده از هر گونه ادویه جات کاملا سلیقه ای است .همچنین می توانید یک قاشق چای خوری دارچین را با برگ بو جایگزین نمایید.

همچنین بخوانید:

طرز تهیه خورشت بادمجان مجلسی با گوشت

مواد لازم برای خورشت بادمجان مجلسی :

گوشت خورشی :نیم کیلو
بادمجان قلمی:6 عدد
پیاز: 1 عدد بزرگ
گوجه فرنگی:2 عدد متوسط
رب گوجه فرنگی:2 قاشق غذاخوری
نمک، زردچوبه و فلفل:به مقدار لازم
پودر لیمو عمانی:به مقدار لازم
  
طرز تهیه خورش بادمجان مجلسی:


خورش بادمجان یکی از غذاهای اصیل و پر طرفدار ایرانی است که هم با گوشت قرمز طبخ میشود و هم با گوشت مرغ تهیه میگردد که ما در اینجا قصد داریم دستور پخت خورش بادمجان با گوشت قرمز را به شما آموزش دهیم.

برای درست کردن خورش بادمجان مجلسی ابتدا تابه ای را روی حرارت قرار داده و کمی روغن بریزید تا گرم شود. پیاز را نگینی خرد کرده و به همراه گوشت داخل تابه بریزید و تفت دهید، زردچوبه وفلفل سیاه را بریزید و برای ده دقیقه گوشت را تفت دهید تا تغییر رنگ داده و بوی زهم گوشت از بین برود. در این مرحله رب را افزوده و برای یک دقیقه آن را تفت دهید تا رنگ داده و بوی خامی آن از بین برود. در ادامه حدود 5 تا 6 لیوان آب داخل خورش بریزید و اجازه دهید خورش بجوشد، سپس شعله را کم کنید و بگذارید گوشت پخته و خورش جا بیافتد.در حین پخت آب خورش را چک کنید و اگر لازم بود کمی آب به آن اضافه نمایید.

در این میان بادمجان ها را سرخ کرده و کنار بگذارید، و در صورت تمایل دو عدد پیاز را خلالی خرد کرده و سرخ کنید تا بخوبی برشته شود.

بعد از اینکه گوشت پخت و آب خورش کشیده شد و تقریبا سه لیوان آب داخل آن باقی ماند، نمک و گرد لیمو را اضافه کنید و خورش را هم بزنید تا مواد با هم مخلوط شوند. حالا بادمجان ها را روی خورش بچینید و پیاز سرخ شده را روی بادمجان ها بریزید و پخش کنید. درب قابلمه را به حالت نیمه باز قرار داده و خورش را با شعله ملایم برای 10 دقیقه دیگر بپزید تا بادمجان ها نرم شده و طعم خورش را به خود بگیرد.

 

بعد از 10 دقیقه درب قابلمه را بردارید و گوجه ها را به شکل حلقه های برش بزنید و روی بادمجان ها بچینید. و دوباره درب قابلمه را ببندید تا گوجه ها کمی نرم شوند، دقت کنید که گوجه ها را زیاد نازک برش نزنید زیرا در اثر حرارت ممکن است له شوند. بعد از 5 دقیقه به خورش سر بزنید اگر آماده بود آن را از روی حرارت بردارید و در ظرف مورد نظر بکشید و با برنج سرو کنید.

 

منبع: donyaijzab