طرز تهیه کاچی مخصوص ماه رمضان

«کاچی» از جمله خوشمزه‌ترین و مقوی‌ترین دسرهای قدیمی ایرانی با یک دستور پخت ساده است که معمولا مادربزرگ‌ها آن را برای خانم‌هایی که تازه زایمان کرده بودند، افراد بیمار و ضعیف از نظر جسمی و کودکان تجویز و درست می‌کردند. درست کردن کاچی به عنوان یک دسر مقوی در شهرهای مختلف ایران به روش‌های مختلف است و گاهی اوقات اسامی متفاوتی هم دارد.

Image result for ‫کاچی‬‎

انواع کاچی:         

  • کاچی اصفهان: روش پخت مثل روش پخت کاچی زعفرانیه که براتون اینجا توضیح دادیم.
  • کاچی کرمان: تو کاچی کرمان به جای شکر از عسل استفاده می‌کنن و تو پخت اون مغز بادام و پسته حتما استفاده می‌شه.
  • کاچی شیره: تو این نوع، شیرهی انگور یا شیرهی خرما جایگزین شکر می‌شه، که خیلی تو درمان کم خونی مفیده.
  • کاچی زردچوبه: که مقدار مصرف زرد چوبه تو این کاچی، بیش‌تر از مقدار مصرفش تو کاچی زعفرانیه.
  • کاچی بابونه: پودر گل بابونه به مواد کاچی زعفرانی اضافه می‌شه.
  • کاچی چهار مغز: تو پخت کاچی، چهار مغز؛ گردو، فندق، بادام، پسته، اضافه می‌کنن.
  • کاچی با شیر: جایگزین آب، از شیر استفاده می‌شه.
  • کاچی رژیمی: مقدار شکر تو کاچی کمه یا از عسل استفاده می‌کنن.

در همه چی 98 همراه ما باشید.

   مواد لازم برای کاچی :

آرد گندم  یک پیمانه
 کره یا روغن  ۱۰۰_۱۵۰ گرم
 شکر  ۱ پیمانه
 گلاب  یک‌ چهارم پیمانه
زعفران ساییده شده به میزان دلخواه
آب ۳ پیمانه
ادویه های مخصوص کاچی از هر کدام یک‌ چهارم قاشق چایخوری

* ادویه های مخصوص کاچی : دارچین، زیره، فلفل سیاه، رازیانه، پودر زنجبیل، زردچوبه خیلی کم، پودر هل، پودر تخم گشنیز که میزان آن بستگی به ذائقه خودتان است من تقریبا از هر کدام یک‌ چهارم قاشق چایخوری ریختم ولی دارچین را کمی بیشتر ریختم.

 

طرز تهیه کاچی با آرد گندم

مرحله اول:

ابتدا یک قابلمه ی نچسب بردارید. کره را در آن بریزید و روی حرارت بگذارید تا ذوب شود.

مرحله دوم:

آرد گندم را الک کرده و در قابلمه بریزید. آرد را به قدری تفت دهید که بوی خامی آن گرفته شود اما خیلی تیره نشود.

مرحله سوم:

وقتی آرد طلایی رنگ شده و به خوبی تفت خورد، آن را از روی حرارت بردارید.

مرحله چهارم:

یک قابلمه ی دیگر برداشته و در آن سه پیمانه آب بریزید. قابلمه را روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید. شکر را به آب اضافه کنید و بهم بزنید تا کاملا حل شود. اجازه بدهید شربت کاچی شما به حد کافی غلیظ شود. همین طور که آب در حال جوشیدن است، گلاب و زعفران دم کرده را به آن اضافه کنید. کمی بعد آن را از روی حرارت بردارید.

مرحله پنجم:

صبر کنید تا شربت کمی خنک شود تا نپاشد. سپس آن را کم کم به مخلوط آرد اضافه کنید. قابلمه آرد را به روی حرارت بگذارید و به هم زدن ادامه دهید تا کاچی شما قوام بیاید و آرد کاملا حل شود.

مرحله آخر:

وقتی غلظت کاچی به میزان مطلوب رسید، آن را از روی حرارت بردارید. با دارچین، خلال پسته و بادام تزیین کرده و نوش جان کنید.

نکات کلیدی تهیه کاچی با آرد گندم

– در صورت تمایل میتوانید مغز بادام، پسته و گردو در هنگام قوام آمدن کاچی یا در حین تفت دادن آرد به آن اضافه کنید. – ادویه مخصوص کاچی شامل دارچین، رازیانه، زیره، فلفل سیاه، پودر زنجبیل، پودر هل، پودر تخم گشنیز و زردچوبه است. طبق ذائقه خودتان میتوانید ادویه ها را در کاچی بریزید. طرز تهیه کاچی با زردچوبه و سایر ادویه ها روش خاصی ندارد و هنگام تفت دادن آرد، میتوانید آن ها را هم اضافه کنید. حدودا یک چهارم قاشق چایخوری یا کمتر از هر کدام کافی است. – در تهیه کاچی میتوان عسل، شیره انگور یا نبات زعفرانی را جایگزین شکر کرد. میتوانید نبات را بکوبید یا در آب جوش بریزید تا کم کم حل شود. طرز تهیه کاچی با شیره انگور هم تفاوتی با شکر یا عسل ندارد و روش برای همه شان یکسان است. – مراحل کاچی میتواند به ترتیب های مختلفی انجام شود. میتوانید اول شربت را تهیه کنید و بعد به سراغ تفت دادن آرد بروید. یا میتوانید همزمان هر دو را آماده کنید و به صورت داغ شربت را در آرد بریزید. فقط باید مراقب پاشیده شدن شربت باشید. بهترین حالت این است که هم شربت و هم آرد ولرم باشند. – دقت داشته باشید که رنگ کاچی شما به میزان تفت دادن آرد بستگی دارد. هم چنین غلظت کاچی باید شبیه فرنی یا رقیق تر بوده و نباید به اندازه حلوا سفت باشد. اما باز هم به سلیقه خودتان بستگی دارد. – به طور کلی، کاچی با آرد برنج یا گندم تهیه می شود. در صورتی که دوست دارید کاچی با آرد گندم و برنج تهیه کنید، کافیست یک دوم پیمانه آرد برنج را با یک دوم پیمانه آرد گندم مخلوط و هر دو را الک کنید. – کره با روغن جامد یا روغن حیوانی قابل جایگزین شدن است.

 

منبع : نمناک