طرز تهیه استانبولی پلو با طعمی واقعی و طبیعی

استانبولی با رب ترکیبی خوشمزه از برنج، گوشت، رب گوجه فرنگی و سیب زمینی است. به گفته برخی نام این پلو از نوعی سیب زمینی به نام استانبولی (Istanbuli) گرفته شده که در دستور اصلی این غذا به کار می‌رفته است. ولی شما می‌توانید از هر نوع سیب زمینی در تهیه استانبولی با رب استفاده کنید و در هر صورت طعم مطلوبی دارد. طرز تهیه استانبولی با رب در مناطق مختلف و حتی در خانواده‌های مختلف فرق می‌کند. برخی استانبولی را فقط با برنج و رب گوجه فرنگی درست می‌کنند، برخی به آن سیب زمینی هم اضافه می‌کنند، عده‌ای دیگر گوشت و لوبیا سبز در آن به کار می‌برند.

Image result for ‫استامبولی پلو‬‎ 

مواد لازم برای استانبولی

    • پیاز متوسط 2 عدد
    • گوجه متوسط 5 عدد
    • سیب زمینی درشت 1 عدد
    • برنج 3 پیمانه
    • نمک 3 قاشق چایخوری
    • رب 2 قاشق غذاخوری
    • زردچوبه 1 قاشق چایخوری
    • فلفل به مقدار کافی

طرز تهیه استانبولی پلو:

ابتدا برنج را تمیز کنید و با آب ولرم بشویید . بعد گوجه فرنگی ها را بشویید و آب آن را بگیرد و به همراه آب معمولی پیمانه کنید و روی برنج بریزید ، به حدی که 4 انگشت از سطح برنج بالاتر به ایستد. 

به اندازه کافی نمک به آن اضافه کنید و آب آن را بچشید تا خیلی شور نشود. چون برنج به صورت کته درست میشود باید در میزان ریختن نمک دقت کنید و کم کم نمک را بریزید تا به مزه دلخواه برسید.

بعد 3 تا 4 قاشق روغن هم داخل آب برنج بریزد و بگذارید تا برنج یکی دو ساعت خیس بخورد. گوشت را به صورت خیلی ریز خرد کنید ( به صورت قیمه ای ) و به همراه پیاز سرخ کرده تفت دهید تا آب گوشت کشیده شود.

بعد 2 تا 3 لیوان آب داخل گوشت تفت داده شده بریزید تا گوشت با حرارت کم بپزد.در حین پخت ، به آن رب و کمی نمک هم اضافه کنید .

بعد از اینکه گوشت کاملا پخته شد و آب آن تبخیر شد . برنج را روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید و آب آن تبخیر شود.

اگر حس کردید آب برنج کم است و مغز برنج کمی خام است به آن یکی دو پیمانه آب یا آب گوجه فرنگی اضافه کنید.

طرز درست کردن استانبولی پلو

بعد از تبخیر کامل آب برنج ، وسط آن را باز کنید و گوشت قیمه را وسط آن قرار دهید و بعد با برنج روی آن را بپوشانید .

در قابلمه را محکم ببندید و روی حرارت کم قرار دهید تا برنج دم بکشد.این برنج را میتوانید در فر هم به مدت نیم ساعت با حرارت 350 درجه و یا یکساعت با حرارت 300 در جه هم دم کنید.

استامبولی را میتوانید با گوشت چرخ کرده و یا رب گوجه فرنگی هم تهیه کنید. که در اینصورت باید حدود یک لیوان از رب مرغوب استفاده کنید.

برای پیمانه کردن برنج هم بهتر است به ازای هر پیمانه برنج یک و نیم تا 2 پیمانه آب در نظر بگیرید.

اگر هم از گوشت چرخ کرده استفاده کردید ، بهتر است گوشت را با پیاز سرخ کنید و یک قاشق رب را در یک لیوان آب مخلوط کنید و داخل گوشت بریزید تا به آرامی گوشت بپزد و آبش کشیده شود.

استامبولی پلو با آب گوجه فرنگی تازه و گوشت قیمه ای خیلی بهتر میشود.

در همه چی 98 همراه ما باشید.

استانبولی با رب و گوشت چرخ کرده

استامبولی پلو جزو پلوهای مخلوط به حساب میاید که میتوان آن را با گوشت چرخ کرده ، گوشت تکه ای  و گوشت مرغ تهیه نمود. مصرف آب گوجه فرنگی تازه در تهیه این غذا بجای رب گوجه فرنگی بسیار مناسب تر و لذیذ تر است.  ولی در صورت مصرف رب گوجه فرنگی باید از رب خوشرنگ و خوش طعم استفاده کنید.

باید برنج را پیمانه کرد و به اضای هر پیمانه برنج دو پیمانه آب در نظر گرفت.

در صورت استفاده از گوشت چرخ کرده و یا هر گوشت دیگری ،ابتدا گوشت را با پیاز سرخ کرده کمی تفت دهید و یک قاشق رب را با یک لیوان آب داخل آن بریزید و اجازه دهید در حرارت ملایم پخته شوند تا آبش کاملا کشیده شود و بعد از آن استفاده کنید.

نکته‌ها:

1- اگر دوست داشته باشید میتوانید برای عطر بهتر، کمی دارچین به استانبولی پلو اضافه کنید.

2- یک راه دیگر تهیه استانبولی این است که سیب‌زمینی را جداگانه سرخ کنید و در آخر لا به لای دمی گوجه قرار دهید.

3- بسته به نوع برنج ممکن است لازم باشد مقدار کمتری آب اضافه کنید تا پلو شما شفته نشود. پس سعی کنید از برنجی استفاده کنید که قبلاً تجربه طبخ آن را داشته‌اید و می‌دانید چقدر آب نیاز دارد.

4- اگر در قابلمه شما به خوبی چفت می‌شود نیازی به استفاده از دم‌کنی نیست.

منبع: کافه کتاب